Het belang van het terugkeren naar de ‘Ulamaa voor correct begrip in het begrijpen van de boeken en geschriften van de ‘Ulamaa.
Shaykh Saalih aal Shaykh:
Het is (daarom) niet de bedoeling dat je iedere
uitspraak neemt en zegt ‘dit is het begrip’.
Zo zit de zaak niet in elkaar. Het is noodzakelijk
dat je terugkeert naar de mensen van Kennis zodat
ze jou de plaatsen laten zien waar hun woorden duidelijk
zijn en de plaatsen waar hun woorden onduidelijk zijn, ze
brengen de moetashaabih terug naar de moehkam,
en ze laten het hen begrijpen.
Vraag:
“Ahsan Allaahoe ilayk, wat zijn de beste manieren in het lezen van de boeken en de geschriften van de Imaams van de da’wah ?”
Antwoord: “Alle Lof is voor Allaah de Heer van de Werelden en verder,
Het is allereerst noodzakelijk om de volgorde aan te houden zoals die door de geleerden is aangegeven. Het is noodzakelijk om de geschriften beetje bij beetje te bestuderen, te beginnen bij de kleine geschriften, hierna groter en groter naar gelang de situatie (van de student).
En daarbij is het noodzakelijk dat men neemt van een‘Aaliem (geleerde) die de woorden van de ‘Ulamaa van de da’wah Salafiyyah begrijpt en deze uitlegt en verduidelijkt.
Het is correct dat de kennis aanwezig is (m.a.w. in de boeken etc) en misschien kan men wat begrip bereiken, maar het is noodzakelijk (dat men kennis neemt van een) ‘Aaliem (geleerde) en het beste omtrent dit, is de uitspraak van Ash-Shaatibie rahiemahoellaah, hij zei:
“De kennis was in de harten van mannen, vervolgens verscheen het in de binnenkanten van de boeken, maar zijn sleutels (van deze kennis) blijven in de handen van mannen.”
De kennis is aanwezig in de boeken, maar wie laat jou deze boeken begrijpen?, dit kan niet zonder ‘Aaliem (geleerde) gegrondvest (in kennis). Vandaag de dag zie je veel mensen die zich toeschrijven aan da’wah en zich baseren op de woorden van de ‘Ulamaa van de da’wah en hij is fout hierin. Of wel in takfier, of wel in opstand komen tegen de Leiders, of wel in het lasteren van de Madhaahib of of. Hij brengt bewijs vanuit de woorden die hij niet begrijpt, hij niet kent, en hij heeft deze boeken en geschriften van de da’waah niet bestudeert bij de ‘Ulamaa van da’wah die daar bekent om staan. Je ziet dat hij fouten in zijn begrip maakt en dwaalt en laat dwalen.
Het is verplicht om kennis te nemen bij haar personen, degenen die het begrijpen. Omdat als erin de Qur’aan Moehkaam (duidelijk) en Moetashaabih (voor meerdere uitleg vatbaar) (verzen) zijn..
“Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die duidelijk zijn (muhkamaat), zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn (mutashaabihaat).” (Surat aali Imraan vers 6)
Allaah zegt tegen de mensen dat De Qur’aan Moehkaam en Moetashaabih (verzen) heeft. De Khawaarij baseerden zich op wat? De Qur’aan. Ze dwaalden af omdat dat zij de Qur’aan niet namen volgens het begrip van de sahaaba, de tevredenheid van Allaah zij met hen. Ze vroegen de Sahaba niet.
Ze begrepen het zoals zij wilden, bij de verzen over koefr (ongeloof) of de verzen over al Haakimiyyah (het recht van Allaah om te oordelen) en soortgelijks.
En ze bouwden op oordelen vanuit hun zelf zonder dat ze terugkeerden naar de sahaaba Dit is het nemen van de moetashaabih en het laten van de moehkam verzen en het laten van het terugkeren naar hen die gegrondvest zijn in kennis.
Zo ook bevat de Soennah Moehkam en Moetashaabih . Ook de woorden van de ‘Ulamaa bevatten Moehkam en Moetashaabih. De woorden van Shaychoel Islaam Ibn Taymiyyah bevatten Moehkam en Moetashaabih. De woorden van de Imaams van de da’wah, bevatten Moehkam en Moetashaabih.
Het is (daarom) niet de bedoeling dat je iedere uitspraak neemt en zegt dit is het begrip. Zo zit de zaak niet in elkaar. Het is noodzakelijk dat je terugkeert naar de mensen van Kennis zodat ze jou de plaatsen laten zien waar hun woorden duidelijk zijn en de plaatsen waar hun woorden onduidelijk zijn, ze brengen de moetashaabih terug naar de moehkam en ze laten het hen begrijpen.
De belangstelling voor de boeken van de ‘Ulaama van de da’waah, de boeken van de da’wah Salafiyyah, daar zit licht en leiding in voor de moslim, maar het is noodzakelijk dat dit gebeurt bij de ‘Ulamaa ze leggen jou uit wat je kunt nemen en zij kennen de correcte woorden van de uitleg van de woorden van de mensen van Kennis “
Het is (daarom) niet de bedoeling dat je iedere
uitspraak neemt en zegt ‘dit is het begrip’.
Zo zit de zaak niet in elkaar. Het is noodzakelijk
dat je terugkeert naar de mensen van Kennis zodat
ze jou de plaatsen laten zien waar hun woorden duidelijk
zijn en de plaatsen waar hun woorden onduidelijk zijn, ze
brengen de moetashaabih terug naar de moehkam,
en ze laten het hen begrijpen.
Vraag:
“Ahsan Allaahoe ilayk, wat zijn de beste manieren in het lezen van de boeken en de geschriften van de Imaams van de da’wah ?”
Antwoord: “Alle Lof is voor Allaah de Heer van de Werelden en verder,
Het is allereerst noodzakelijk om de volgorde aan te houden zoals die door de geleerden is aangegeven. Het is noodzakelijk om de geschriften beetje bij beetje te bestuderen, te beginnen bij de kleine geschriften, hierna groter en groter naar gelang de situatie (van de student).
En daarbij is het noodzakelijk dat men neemt van een‘Aaliem (geleerde) die de woorden van de ‘Ulamaa van de da’wah Salafiyyah begrijpt en deze uitlegt en verduidelijkt.
Het is correct dat de kennis aanwezig is (m.a.w. in de boeken etc) en misschien kan men wat begrip bereiken, maar het is noodzakelijk (dat men kennis neemt van een) ‘Aaliem (geleerde) en het beste omtrent dit, is de uitspraak van Ash-Shaatibie rahiemahoellaah, hij zei:
“De kennis was in de harten van mannen, vervolgens verscheen het in de binnenkanten van de boeken, maar zijn sleutels (van deze kennis) blijven in de handen van mannen.”
De kennis is aanwezig in de boeken, maar wie laat jou deze boeken begrijpen?, dit kan niet zonder ‘Aaliem (geleerde) gegrondvest (in kennis). Vandaag de dag zie je veel mensen die zich toeschrijven aan da’wah en zich baseren op de woorden van de ‘Ulamaa van de da’wah en hij is fout hierin. Of wel in takfier, of wel in opstand komen tegen de Leiders, of wel in het lasteren van de Madhaahib of of. Hij brengt bewijs vanuit de woorden die hij niet begrijpt, hij niet kent, en hij heeft deze boeken en geschriften van de da’waah niet bestudeert bij de ‘Ulamaa van da’wah die daar bekent om staan. Je ziet dat hij fouten in zijn begrip maakt en dwaalt en laat dwalen.
Het is verplicht om kennis te nemen bij haar personen, degenen die het begrijpen. Omdat als erin de Qur’aan Moehkaam (duidelijk) en Moetashaabih (voor meerdere uitleg vatbaar) (verzen) zijn..
“Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die duidelijk zijn (muhkamaat), zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn (mutashaabihaat).” (Surat aali Imraan vers 6)
Allaah zegt tegen de mensen dat De Qur’aan Moehkaam en Moetashaabih (verzen) heeft. De Khawaarij baseerden zich op wat? De Qur’aan. Ze dwaalden af omdat dat zij de Qur’aan niet namen volgens het begrip van de sahaaba, de tevredenheid van Allaah zij met hen. Ze vroegen de Sahaba niet.
Ze begrepen het zoals zij wilden, bij de verzen over koefr (ongeloof) of de verzen over al Haakimiyyah (het recht van Allaah om te oordelen) en soortgelijks.
En ze bouwden op oordelen vanuit hun zelf zonder dat ze terugkeerden naar de sahaaba Dit is het nemen van de moetashaabih en het laten van de moehkam verzen en het laten van het terugkeren naar hen die gegrondvest zijn in kennis.
Zo ook bevat de Soennah Moehkam en Moetashaabih . Ook de woorden van de ‘Ulamaa bevatten Moehkam en Moetashaabih. De woorden van Shaychoel Islaam Ibn Taymiyyah bevatten Moehkam en Moetashaabih. De woorden van de Imaams van de da’wah, bevatten Moehkam en Moetashaabih.
Het is (daarom) niet de bedoeling dat je iedere uitspraak neemt en zegt dit is het begrip. Zo zit de zaak niet in elkaar. Het is noodzakelijk dat je terugkeert naar de mensen van Kennis zodat ze jou de plaatsen laten zien waar hun woorden duidelijk zijn en de plaatsen waar hun woorden onduidelijk zijn, ze brengen de moetashaabih terug naar de moehkam en ze laten het hen begrijpen.
De belangstelling voor de boeken van de ‘Ulaama van de da’waah, de boeken van de da’wah Salafiyyah, daar zit licht en leiding in voor de moslim, maar het is noodzakelijk dat dit gebeurt bij de ‘Ulamaa ze leggen jou uit wat je kunt nemen en zij kennen de correcte woorden van de uitleg van de woorden van de mensen van Kennis “
Einde
Shaykh Mohammed ibn 'Oethaymien rahiemehoellaah heeft gezegd:
Dit is de weg van diegenen die een neiging tot valsheid hebben, die de moetashaabih volgen, om fitnah te zaaien en om de mensen weg te houden van hun religie en de weg van de as-Salaf as-Saalih. Zij trachten moetashaabih te interpreteren met hun eigen interpretatie, niet met de interpretatie van Allah en Zijn Boodschapper, gooien de teksten van het Boek en de Soennah door elkaar, en trachten de betekenis hiervan te belasteren en deze in vermindering te brengen, om zo de moslim te bedriegen in de betekenis hiervan en om hen te verblinden van de leiding hiervan. Zij zijn diegenen die Allah heeft misprezen in Zijn Woorden:
"Maar degenen die in hun harten een neiging (tot valsheid) hebben, volgen datgene wat moetashaabih is, om Fitnah te zaaien en de verborgen betekenis ervan te zoeken. Maar niemand kent de verborgen betekenis ervan behalve Allah."
De rechtmatige uitspraak aangaande de teksten betreffende duidelijkheid en onduidelijkheid
De duidelijkheid en de onduidelijkheid in de religieuze teksten is een relevante kwestie, de mensen verschillen hierin naargelang hun kennis en begrip, want wat bij de ene persoon onduidelijk is, kan bij een andere persoon duidelijk zijn. Men is bij een onduidelijkheid verplicht datgene op te volgen wat vooraf is gegaan, d.w.z. zich hier niet mee bezig te houden en hier niet naar te zoeken. Maar wat de realiteit van de teksten van de wetgeving betreft, deze bevatten - door de lof van Allah - niets dat zodanig onduidelijk is dat niemand van de mensen ervan weet, met betrekking tot datgene wat hen aangaat van de religieuze en wereldse zaken. Dit is omdat Allah de Qor'an heeft beschreven als een duidelijk licht, een verduidelijking voor de mensen, een Foerqaan, dat Hij deze heeft neergezonden als een verduidelijking van alle zaken, en als Leiding en Barmhartigheid, en dit vereist dat er in de realiteit van de teksten geen onduidelijkheden zitten, zodanig dat niemand van de oemmah in staat is om de betekenis hiervan te kennen.
Bron: Vertaling van de Uitleg Voldoening van de Geloofsleer door Shaykh Mohammed ibn Saalih al-'Oethaymien (rahiemehoellaah)
0 reacties:
Een reactie posten