Moeten alle geleerden een djarh geven voor het geaccepteerd wordt?

Vraagsteller: Sommige mensen verwerpen de uitspraken van geleerden betreffende de misprijzingen van moebtadi3ah. Met als argument dat andere geleerden geen misprijzing hebben gegeven.

Zeggende: ‘Waar is die en die (geleerde).’ Waarom spreken zij niet?’ Als de kritiek waar was, dan zouden zij ook gesproken hebben (over deze innoveerder)?’

Dus is het een voorwaarde bij het spreken of het misprijzen van een persoon dat de meeste geleerden of alle geleerden een misprijzing (djarh) moeten hebben uitgesproken?
Vooral omdat de persoon die een misprijzing heeft gegeven kennis heeft genomen van de situatie van deze innoveerder door zijn woorden, uit lezingen en schrijfwerken.

Shaykh: De zaak is, o broeders..

Deze mensen hebben betreffende wetenschap niet gelezen… of ze hebben het gelezen en ze zijn bedriegers.

Wij geven jullie nog een groter voorbeeld dan dit (wat in de vraag is genoemd).

Als Ahmed Ibn Hanbal over een persoon zegt dat hij betrouwbaar (thiqah) is.. En Yahya Ibn Ma’een zegt dat het een leugenaar (kaddhaab) is.. Dus zal de uitspraak van Yahya Ibn Ma’een deze persoon schaden terwijl Ahmed Ibn Hanbal van hem verschilt?
Ja, de uitspraak van Yahya is een uitgelegde misprijzing (djarh mufassar).
Hij (Yahya) heeft dingen gezien waar Ahmed Ibn Hanbal niet van op de hoogte is. Dus wat.. Laat staan!

Als Yahya Ibn Ma’een als enige een misprijzing gaf van hem.
Dus op dezelfde manier, als een geleerde van de geleerden van deze tijd opstaat, en met bewijzen de dwaling laat zien van Muhammad al-Ghazalee of Yusuf al-Qardawi of de methodologie van Ichwaan al-Moeslimien. Dan accepteren wij dit en het is verplicht om dit te accepteren.

'' O jullie die geloven, als een verdorvene (faasiq) met een bericht komt, onderzoekt het dan nauwkeurig. Anders treffen jullie uit onwetendheid een volk met een ramp, waarna jullie spijt zouden krijgen van wat jullie deden.’’ (49:6)

Ja, als een betrouwbaar persoon met een bericht komt.. dan accepteren wij dit. Zoals het begrip is dat uit deze ayaah wordt gehaald. Als een betrouwbare persoon met een bericht komt.. dan accepteren wij dit. Dus waar zijn jullie ten opzichte van dit vers (ayaah)?
Dat aangeeft dat als een betrouwbare persoon met een bericht bij ons komt dan accepteren wij dit. En als een verdorvene (faasiq, grote zondaar) met een bericht bij ons komt, dan controleren we dit. Dus wat dan O broeders?

Wat belangrijk is, deze bedriegelijke mensen wijken af van onze geleerden van nu en onze geleerden van vroeger.

En alle Lof is aan Allaah, en ik prijs Allaah de Heilige en Verhevene..

Voor meer info hierover

Lees het volgende artikel..


Wanneer wordt de kritiek op een individu geaccepteerd en de prijzing verworpen?
http://www.selefienederland.nl/site/...66& Itemid=26

0 reacties:

Een reactie posten