Behoort het waarschuwen tegen groepen, stichtingen en personen tot roddelen?

In de Naam van Allaah de Barmhartigste de Genadevolste

Dit is een kort antwoord op een aantal twijfels die worden gezaaid, met betrekking tot het waarschuwen tegen personen, stichtingen en groeperingen. Deze mensen vinden niet dat het kan, dat er wordt gewaarschuwd tegen mensen en zeggen dat het valt onder roddelen. Hoe kan het roddel zijn o broeders en zusters, terwijl het de intentie is om mensen te waarschuwen tegen de vernietigende dwaling?? Is het dan niet onze plicht, om mensen te waarschuwen tegen deze vernietiging, tegen het verkrijgen van een corrupte Aqeedah (geloofsleer) en een corrupte Minhadj (methodiek)?

Zo zegt de ene groepering dat Allaah overal is en de andere dat Hij boven zijn Troon is (de tweede bewering is de correcte bewering, welke wordt ondersteund met de duidelijke bewijzen. Hiermee wordt aangeduid, dat de verschillende groepen er verschillende fundamenten op na houden). En zo zijn er sommigen, die beweren dat het aanroepen van heiligen een goede zaak is, dat het om hulp en bescherming vragen aan hen goed is, niet wetende dat zij zijn vervallen in afgoderij (zoals vele Sufi's vandaag de dag helaas), omdat zij deze aanbiddingen wijden aan anderen dan Allaah. Zo zijn er ook de Druze, die zeggen dat Allaah op aarde is verschenen in een drie-eenheid, bestaande uit Muhammad (salallaahoe alayhi wassalam), Ali (radhyallaahoe 3anhoe) en Salman al Faarisi (radhyallaahoe 3anhoe). Anderen zeggen weer dat er na Muhammad (Salallaahoe 3alayhi wassalam) een nieuwe Profeet is verschenen, namelijk Mirza Ghulam Ahmad (de Ahmadiyyah). En deze genoemde zaken zijn slechts het topje van de ijsberg. En wij zoeken onze toevlucht bij Allaah tegen het kwaad. En Allaah heeft deze beweringen verworpen in de Qur'aan en de Profeet in vele overleveringen. Verschillende stukken hieromtrent, kunnen worden teruggevonden op deze website.

Hebben Allaah (subhanahu wa ta3aala) en de Profeet (salallaahoe 3alayhi wassalam) dan niet gewaarschuwd tegen de mensen en groeperingen, die zijn afgedwaald van de juiste weg?

Allaah - de Almachtige en de Verhevene - heeft het volgende gezegd over degenen, die een andere weg nemen, dan die van de Profeet en die van zijn Metgezellen (in vertaling):

“En wie de Boodschapper (Muhammad) weerspreekt (tegenwerkt), nadat de Leiding hem duidelijk is geworden, en een andere weg volgt dan die van de gelovigen (i.e. de metgezellen): Wij zullen hem houden op het pad dat hij heeft gekozen (wat dus tegengesteld is aan dat van de Metgezellen), en hem verbranden in de Hel. En dat is de slechtste bestemming.” [Soerah An-Nisa (4): 115]


En de Profeet (Salallaahoe 3alayhi wassalam) heeft ook duidelijk aangegeven, dat deze Ummah (gemeenschap) zich zal opsplitsen, en dat allen zich op de dwaling zullen bevinden, behalve één groep. Hij zei (in vertaling):

"Voorzeker, degenen vòòr jullie van de mensen van het boek splitsten zich op in tweeen-zeventig sekten, en voorzeker [de volgelingen van] deze Religie zullen zich opsplitsen in drie-en-zeventig sekten, waarvan er twee en-zeventig in het Vuur zijn, terwijl er één in het Paradijs is: en het is de Jama'ah (wat wordt uitgelegd in de volgende overlevering)."
[Overgeleverd door Abu Dawud, al-Darimi, Ahmad, en anderen. Raadpleeg al-Sahihah (204)] In een andere overlevering, heeft de Profeet de geredde groep als volgt omschreven:

"Dat(gene) waar ik en mijn Metgezellen op zijn."
[Hasan; voor details, zie: al-Sahihah (203,204)]

En zo heeft Imaam Al-Hassan ibn ‘Ali ibn Chalaf Al-Berbehaarie (gestorven 329 n.H.) gezegd in Sharh As-Soennah punt 3:

"Het fundament waarop de Djama’ah wordt gebouwd zijn: de metgezellen van de Profeet (salallaahoe 3alayhi wassallam), Allaah Zijn Barmhartigheid zij met hen allen! Zij zijn Ahloes-Soennah wal Djama’ah! Dus wie (het geloof) niet van hen aanneemt, begaat een innovatie en zal dwalen. En elke innovatie is een dwaling en de dwaling en het volk van de dwaling gaan naar het Vuur."

Er bevinden zich naast een aantal van de genoemde groepen, ook groepen onder de dwalende groeperingen, die dichter bij de waarheid zitten, omdat zij niet zijn vervallen in afgoderij. Daarentegen spreken zij de Qur'aan en de Sunnah op verschillende punten tegen, en selecteren ze wat hun goeddunkt en laten ze de rest liggen. Om deze reden, zijn zij afgedwaald van de juiste Methodologie, die van de Profeet en zijn metgezellen. En vaak kan dit alleen met een diepere kennis worden achterhaald, waardoor vele achteloze jongeren vallen in de vallen van deze personen, stichtingen en groeperingen. En moge Allaah ons beschermen tegen de dwaling.

Indien wij dus inderdaad weten, dat er afgedwaalde groeperingen en individuen zijn, zullen we ons dan stilhouden over hen en hun dwalingen? Zullen we ons hierover stilhouden en monddood toekijken, terwijl onze jongeren worden meegesleurd in de dwaling en de vernietiging? Dienen we de waarheid dan niet kenbaar te maken? Allaah en Zijn Profeet hebben het verboden om de waarheid te verbergen. Allaah (subhanahu wa ta'ala zegt):


"Voorwaar, zij die verbergen wat Wij hebben neergezonden van de duidelijke bewijzen en de Leiding, nadat Wij die aan de mensen hebben duidelijk gemaakt in het Boek; zij zijn degenen die Allaah vervloekt en door de vervloekers vervloekt worden." [Soerah al-Baqarah : 159]

En Hij ta'ala zegt:

"En (gedenk) toen Allaah een verbond sloot met degenen die het Boek gegeven waren (Joden en Christenen) om het (boek) aan de mensen duidelijk te maken en het niet te verbergen." [Soerah Ali 'Imraan : 187]


En Hij ta'ala zegt:

"Voorwaar, degenen die verbergen wat Allaah heeft neergezonden van het Boek en die het verruilen voor een geringe prijs, zij zijn degenen die in hun buiken niets anders dan vuur verteren..." [Soerah al-Baqarah : 174]


En Hij ta'ala zegt:

"...en voorwaar, een groep onder hen verbergt zeker de Waarheid, terwijl zij (die) kennen." [Soerah al-Baqarah : 146]


En zo heeft de Profeet (Salallaahoe 3alayhi wassalam) ons dus ook verboden om het slechte (en dus de dwaling) niet te verbieden:

"Wie van jullie iets van al-Moenkar (hieronder valt alles wat slecht is) ziet, moet het veranderen met zijn hand. En als hij daartoe niet in staat is, dan met zijn tong. En als hij daartoe niet in staat is dan met zijn hart en dat is de zwakste vorm van Iemaan."
[Muslim, en staat vermeldt in de veertig ahadieth van Imaam an-Nawawie; hadieth nr. 34]

Verder hebben de Selef ook opgedragen om het slechte te verbieden en deze duidelijk te maken aan de mensen, zodat zij zichzelf kunnen behoeden voor het kwaad.

Muhammad ibn Bindaar as-Sabbaak al-Djardjaanie heeft gezegd:

"Ik zei ook tegen Ahmed ibn Hanbal: "Werkelijk, het wordt moeilijk voor mij om te zeggen, "die en die is zwak" en "die en die is een leugenaar". Dus Ahmed zei: "Als jij nu stil blijft en ik blijf stil, wie zal dan de onwetende persoon gewaar maken van wat authentiek en wat defectief is?". [Taariech Dimashq 8/15]

Ibn al-Moebaarak zei:

"Al-Mi'allaa ibn Hilaal is goed behalve als het over hadieth gaat, dan liegt hij." Dus iemand van de Soefies zei: "O Aboe 'Abdir-Rahmaan! Ben je aan het roddelen?" Waarop hij zei: " Wees stil! Als we dit niet duidelijk maken, hoe zal de waarheid dan worden onderscheidt van de valsheid." [Al-Kifaaiyah fie 'Ilmir-Riwaaiyah van al Chatieb al-Baghdaadie (92) en Sharh 'Ilal at-Tirmidhie van Ibn Redjeb (1/350)]

Sheikh-ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft gezegd:

"Het is daarom noodzakelijk dat er voor dat soort Bid`ah wordt gewaarschuwd, zelfs wanneer dat betekent dat zij (de innoveerders) opgenoemd worden en (persoonlijk) worden vermeld." (Madjmoe’al-Fatawa 28/233)

Imaam an-Nawawi heeft gezegd in al-Tibyaan fi Adaab Hamalat al-Qur’aan (p. 13): Muhammad ibn Sireen, Maalik ibn Anas en anderen van onder de Selef hebben gezegd:

“Deze kennis is (van) de Religie, kijk dus van wie jullie je Religie aannemen.”

En Sheikh Ubayd al Jabiree zei het volgende:

“een uitspraak van al-Foedayl ibn 'Iyaad (rahiemehoellaah), noteer het dus o studenten van de kennis. Al-Foedayl (rahiemehoellaah) heeft gezegd:
“Houd jullie vast aan de wegen van de leiding, en het deert je niet dat er zo weinig deze weg bewandelen. Wees gewaarschuwd voor de wegen van de dwaling, en bewonder het grote aantal (mensen) die deze weg bewandelen niet!””

Verder heeft Sheikh Ubayd gezegd, op een bandje genaamd 'Is'aaf al-Hadhaaq bil-Keshf 'an as-Baab Hawaadith al-Marraaq':

"Er is niemand die opgevoed wordt met ideologische rationele boeken (zoals die van Sayyid Qutb en anderen.) behalve dat hij binnen de kortst mogelijke keren een grote vijand van Ahlussunnah wordt!".

Toen Imaam Ahmad Ibn Hanbal werd gevraagd, of iemand die vast, bidt en zich afzonderd in de Masjid hem geliefder is, dan iemand die waarschuwt tegen mensen die zich inlaten met dwalingen, antwoordde hij, dat wanneer iemand vast, bidt en zich afzondert, hij dat alleen voor zichzelf doet, maar wanneer hij waarschuwt tegen dwalingen, hij dat doet voor de moslims in het algemeen, wat een nobelere zaak is.

En natuurlijk keren wij voor dit soort zaken ook terug naar de geleerden, want Allaah zegt:

"Vraagt dan de Ahloedh-Dhikr (de geleerden), indien jullie het niet weten." [Soerah Al-Anbiyaa Vers: 7]


Het is jammer, dat veel mensen die zijn afgedwaald, de vermaningen en adviezen van de geleerden van Ahlussunnah, welke zijn gebasseerd op de Qur'aan en Sunnah, naast zich neerleggen. Daarbij gaan sommigen zelfs over op het belasteren van deze geleerden, waarbij ze hen kleineren. En dat terwijl de grootste geleerden hen hebben geprezen alszijnde geleerden en hen hebben geprezen op het gebied van Jarh wa ta3deel (de wetenschap van het betrouwbaar en onbetrouwbaar verklaren van individuen en groepen), en hebben aangegeven dat zij behoren tot degenen die op de juiste manier weerleggen en dat hun boeken en bandjes verspreid dienen te worden. Allaahoel musta3aan. Belaster niemand, maar vooral de geleerden niet, want hun vlees is giftig.

Meer info over de kwestie in de laatste alinea (en de expliciete prijzingen van de geleerden) is hier te lezen:
http://www.sincerehearts.nl/lessen/65.html

En nogmaals, zoals Muhammad ibn Sireen, Maalik ibn Anas en anderen van onder de Selef hebben gezegd: “Deze kennis is (van) de Religie, kijk dus van wie jullie je Religie aannemen.”

Neem je kennis dus niet van iedereen, want dat is destructief, neem je kennis van de geleerden van Ahlussunnah, die terugkeren naar het Boek van Allaah en de Sunnah van de Profeet. Die niet selecteren wat past bij hun begeerten, maar zich houden aan de bewijzen. Moge Allaah ons allen leiden naar deze weg.

0 reacties:

Een reactie posten